Sony nieuws

& database

US only: nieuwe ES receivers

In de Verenigde Staten lanceert Sony een drietal nieuwe ES-receivers. Deze lijken erg op 'onze' basis-receivers. In de VS was het al lang gebruikelijk dat de toplijn van de basis-serie (elders werd een tijdje de kwalificatie QS gebruikt) onderdeel van de ES-lijn is. Dat geldt ook voor deze 3 modellen die onder de STR-DA5800ES en STR-DA2800ES gepositioneerd worden. Van de basis-lijn onderscheidt de serie zich vooral op bouwkwaliteit: sterke behuizing van aluminium in plaats van kunststof. Uiteraard voorzien van hoogwaardige componenten, goede luidsprekerklemmen en adequate koeling.

De modellen luisteren naar de naam STR-ZA1000ES, STR-ZA2000ES en STR-ZA3000ES.

Onderstaand de presentatiefilm van Sony.

• 7.2 versterking
• netwerk-connectie
• FM/AM radio

Prijzen in de VS:
-STR-ZA1000ES: USD 899
-STR-ZA2000ES: USD 1399
-STR-ZA3000ES: USD 1699
De ervaring leert dat de prijzen uitgedrukt in euro's een stuk hoger liggen (de STR-DA5800ES kost USD 2099 in de VS en € 2699,-- in Nederland).

Zoals het er nu naar uitziet, komt deze lijn niet naar Europa. Surround receivers zijn al jarenlang razend populair in de VS. Dat begon al eind jaren 80.

 

  • Sony Club Nederland
  • S-logo

    De herkomst van het Sony S-logo 

    Volgens de legende zou Sony's mede-oprichter Akio Morita tijdens een wandeling op een electronicashow zijn afgestapt op een televisie. Hij was onder de indruk van het mooie design van de tv en zei tegen zijn medebezoekers 'Dít is Sony design! Kijk eens hoe mooi het is'. Na een closer-look bleek het echter om een Toshiba tv te gaan.

    Gegeneerd door het misverstand gaf Morita Sony's Corporate Identity Group onmiddellijk de opdracht om een grafisch symbool te ontwerpen, dat past bij alle Sony producten en Sony producten eenvoudig herkenbaar maakt.

    De S-mark is ontworpen door Masaaki Omura en bestond uit 7 lijnen met punten die samen de letter S aan de rechterkant vormen. Het symbool ging vaak gepaard met de tekst 'It's a Sony' en verscheen op alles wat Sony naar buiten bracht: producten, dozen, folders, reclame. Het S-logo werd gebruikt tot 1998. Waarom ermee werd gestopt, wil niemand bij Sony zeggen. Keiei Kaigi schreef op een kladje dat gestopt werd met dit logo. Als de Design Center vraagt om de reden, zwijgt hij in alle talen.

     

    Wist je dat Sony in 1981 geprobeerd het logo (lettertype) aan te passen?

  • Hi-Res Audio

JAPAN SPECIAL

Advertentie