Sony nieuws

& database

'High End' Blu-Ray speler BDP-A6000

 

Deze BDP-A6000 werd eind 2013 stilletjes geïntroduceerd en is het top-of-the-line model van de Sony Blu-Ray spelers. Als de beeldkwaliteit vergelijkbaar of beter is dan bij mijn Sony BDP-S790, dan hebben we het hier echt over een topmodel. Ik heb mijn speler vergeleken met Yamaha's, Denons en Onkyo's (voor de prijs waar ik meerdere BDP-S790 aan kan schaffen) en telkens vond ik de beeldkwaliteit van de Sony mooier. Niet alleen kleurrijker, maar ook strakker, met minder artefacts. Ik geloof niet dat de BDP-A6000 veel anders is dan de BDP-S790.

De A6000 heeft touchbediening op de rand van de afdekplaat. Daar kan alleen de aan/uit, open/close, stop en play worden bediend. De overige bedieningsfuncties moeten met de afstandsbediening worden bediend. Het front heeft geen paneel waarachter functies zijn weggestopt. De speler is lekker snel en beschikt over uitgebreide netwerkfuncties (bedienbaar met een smartphone). Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de compatibiliteit vind tegenvallen. DIVX wordt niet gelezen en ook MP4 is erg kritisch. Het is geen alles-lezer. Voor de Sony had ik een LG, die las vrijwel alles, en vond alle gedeelde mappen in mijn netwerk. De Sony heeft een aantal ingebouwde apps en leest de bestanden van mijn NAS-server. De geluidskwaliteit vind ik minder interessant, omdat mijn receiver daarvoor verantwoordelijk is. Ik geloof niet dat de loopwerken in duurdere spelers beter zijn dan van de Sony (tenzij we spreken over serieuze high end spelers, maar dan gaan we ruim over de € 1.000,--).

De BDP-A6000 in het kort:
• Weergave van Blu-Ray
• Upscaling van DVD-Video naar HD
• Weergave van Super Audio CD
• YouTube en Netflix
• 2 HDMI uitgangen
• Audio/Video synchronisatie
• Ingebouwde wifi 2,4GHz
• Gracenote voor cd, sa-cd, dvd-video en blu-ray
• Adviesprijs € 399,-- (maar her en der te vinden voor minder dan € 300,--)

  • Sony Club Nederland
  • S-logo

    De herkomst van het Sony S-logo 

    Volgens de legende zou Sony's mede-oprichter Akio Morita tijdens een wandeling op een electronicashow zijn afgestapt op een televisie. Hij was onder de indruk van het mooie design van de tv en zei tegen zijn medebezoekers 'Dít is Sony design! Kijk eens hoe mooi het is'. Na een closer-look bleek het echter om een Toshiba tv te gaan.

    Gegeneerd door het misverstand gaf Morita Sony's Corporate Identity Group onmiddellijk de opdracht om een grafisch symbool te ontwerpen, dat past bij alle Sony producten en Sony producten eenvoudig herkenbaar maakt.

    De S-mark is ontworpen door Masaaki Omura en bestond uit 7 lijnen met punten die samen de letter S aan de rechterkant vormen. Het symbool ging vaak gepaard met de tekst 'It's a Sony' en verscheen op alles wat Sony naar buiten bracht: producten, dozen, folders, reclame. Het S-logo werd gebruikt tot 1998. Waarom ermee werd gestopt, wil niemand bij Sony zeggen. Keiei Kaigi schreef op een kladje dat gestopt werd met dit logo. Als de Design Center vraagt om de reden, zwijgt hij in alle talen.

     

    Wist je dat Sony in 1981 geprobeerd het logo (lettertype) aan te passen?

  • Hi-Res Audio

JAPAN SPECIAL

Advertentie