Sony nieuws

& database

Sony Nederland verhuist naar Hoofddorp

Vanaf maandag 24 juli verlaat Sony Nederland na ruim 25 jaar Badhoevedorp en verhuist naar Hoofddorp.

De producten van Sony  worden al sinds 1961 in Nederland verkocht. Anton Brandsteder (vader van) begon in het centrum van Amsterdam Sony te importeren. Amper 30 jaar later was Sony één van de grootste hifi-merken in Nederland en verhuisde naar een dorp waar meer ruimte was: aan de Jan van Gentstraat in Badhoevedorp (Sony Plaza). Begin jaren 90 liet Sony een nieuw gebouw neerzetten aan de Schipholweg 275. De vier verlichte letters domineerde lang langs de snelweg. Onderstaand de tekening die in de brochures van begin jaren 90 werd geplaatst. Het pand werd trots Sony City genoemd. Het gebouw is bijzonder mooi en vooral de showroom met alle uitgestalde consumentenproducten was erg indrukwekkend. In dit kantoor werkten ruim 550 medewerkers. Anno 2017 zijn dat er nog zo'n 200. Veel arbeidsplaatsen zijn verhuisd naar andere landen en Sony heeft veel producten afgestoten. Het trotse merk Sony is sinds de eeuwwisseling een rol in de marge gaan spelen. Sony heeft daarom het pand verkocht (de huidige eigenaar is Corendon, die plannen heeft om er een hotel van te maken).

Het nieuwe hoofdkantoor is gevestigd aan de Taurusavenue 16, 2132 LS Hoofddorp.
Het telefoonnummer is ongewijzigd (020-6581911).

Overigens is er voor Sony liefhebbers niet veel meer te zien. De prachtige showroom uit de jaren 90 bestaat al lang niet meer. Mede het gevolg natuurlijk dat het aantal producten van Sony vele malen minder is.

 

  • Sony Club Nederland
  • S-logo

    De herkomst van het Sony S-logo 

    Volgens de legende zou Sony's mede-oprichter Akio Morita tijdens een wandeling op een electronicashow zijn afgestapt op een televisie. Hij was onder de indruk van het mooie design van de tv en zei tegen zijn medebezoekers 'Dít is Sony design! Kijk eens hoe mooi het is'. Na een closer-look bleek het echter om een Toshiba tv te gaan.

    Gegeneerd door het misverstand gaf Morita Sony's Corporate Identity Group onmiddellijk de opdracht om een grafisch symbool te ontwerpen, dat past bij alle Sony producten en Sony producten eenvoudig herkenbaar maakt.

    De S-mark is ontworpen door Masaaki Omura en bestond uit 7 lijnen met punten die samen de letter S aan de rechterkant vormen. Het symbool ging vaak gepaard met de tekst 'It's a Sony' en verscheen op alles wat Sony naar buiten bracht: producten, dozen, folders, reclame. Het S-logo werd gebruikt tot 1998. Waarom ermee werd gestopt, wil niemand bij Sony zeggen. Keiei Kaigi schreef op een kladje dat gestopt werd met dit logo. Als de Design Center vraagt om de reden, zwijgt hij in alle talen.

     

    Wist je dat Sony in 1981 geprobeerd het logo (lettertype) aan te passen?

  • Hi-Res Audio

JAPAN SPECIAL

Advertentie